Friday, 12 August 2011

Permainan Zaman Kanak-Kanak yang Aku Gemari


Assalamualaikum dan salam 1blogger... Jumpa lagi kita dalam blog yang tak seberapa nie.. heheeee...
kali nie aku nak kongsi sikit pasal permainan zaman kanak-kanak  yang aku suka (korang pun mesti ada yang pernah alaminya kan??


1) Main wau  (layang-layang)


aku memang suka main benda nie.
masih ingat time dulu2 sanggup berjemur
di  tengah panas semata nak naikkan wau.
kat tempat aku (kelantan) wau paling popular adalah
wau bulan, wau kucing, wau ular (sekadar sebut beberapa nama sahaja). 



         2) Main Tudung Botol
aku suka main benda time kelas fardu' ain
sekolah rendah dulu bersama-sama dgn kawan-kawan.
Yang menariknya masing-masing ada skill
yang tersendiri.


3) Bola Kotak

sape pernah main benda nie?? ini  dinamakan permainan
bola kotak... huhuhuu.. aku paling suka  main
benda nie yela aku nie memang minat bola sejak kecik lagi.
Aku start main benda nie mase tu darjah  3, time tu demam bola
world cup'98. Team favourite aku tak
lain tak bukan BRAZIl...muaahhhhaaaa
nie semua aku terpengaruh dengan kawan2
aku kat sekolah, kitorang siap buat liga
lagi tengok sape yg lebih hebat....



4) Brick Game


Sape yang tak pernah main game nie?? memang rugi la korang.. huhuu
 Aku rasa inilah game pertama yang aku main dalam hidup aku.
Dan aku rasa budak-budak sekarang pun masih main game nie lagi.

5) Pasir Congkak


Kalau main congkak biasa tu aku pasti
ramai yang pernah main tapi congkak jenis nie
korang pernah main ke? Aku dulu-
dulu pernah la juga main tapi tak la
minat sangat. Tapi yang pasti lepas
main nie mesti kene marah kat mak aku
sebab kuku kotor masuk pasir dan habis sudu
kat dapur aku buat lubang congkak nie.
Serius beb x leh  lupa yang nie....


6) Bola Kaki Tiga

Nie antara permainan favourite aku time kecik2 dulu.
Lepas asar terus pergi padang nak main benda nie
sampai la maghrib. huhuu best la zaman kecik2 dulu
zaman sekarang ada lagi ke budak-budak main benda nie?


7) Rubber Fight


hahaaa....nie permainan wajib time sekolah rendah dulu.
main lawan rubber sape kalah rubbernya kene rampas.. hahaaa


 8) Main Guli

Nie permainan yang selalu aku fail. hahaaa....
semua orang tahu permainan nie kan, lain la 
kalau korang lahir kat London ke.. hehehee


9) Lastik


ni permainan kegemaran budak lelaki termasuklah
aku. Sama la dengan main guli, permainan ni aku selalu fail
tak dapat burung dapat lastik kerbau orang pun jadilah.. hahaaaa



10) Tora Datang Lagi!!!


Lastly, permainan ni boleh aku kategorikan
2 in 1 sebab kita boleh makan dan main. Dek terlalu terpengaruh
dengan iklan di tv yang tunjuk mainan yang boleh terbang2
 aku pun beli la tengok2 duit aku je yang selalu terbang.. hahaaakz

    Sememangnya zaman kanak-kanak merupakan zaman yang sangat manis, setiap orang ada kenangannya masing-masing. Tetapi tidak keterlaluan jika aku katakan kanak-kanak zaman sekarang ini lebih gemar duduk di hadapan tv mahupun komputer berjam-jam lamanya daripada bermain seperti di atas. Buktinya tengok lah sendiri adik-adik atau anak-anak kita sekarang.....
wassalam...
                             

1 comment: