Sunday, 7 August 2011

Sehari Berpuasa Sebulan Beraya

   Seminggu sudah kita berpuasa rasanya belum terlambat lagi ak nak ucapkan "selamat berpuasa" huhuuu.. 0k la hari ak nk cter pasa budaya orang kita yang aku lihat pada kepala mata aku  sendiri laahh. aku tengok memang jenis orang kita bila masuk bulan puasa buat persiapan macam nak masuk bulan raya pulak. Makanan dan minuman x payah nak cerita lah belambak bazar-bazar ramadhan di seantero negara ini. Bab pakaian pulak terutamanya kaum wanita lah sebulan nak puasa dah sibuk pasal pakaian dah. Tak menang tangan si tukang jahit aku tengok.

    Yang satu aku perhatikan bila masuk je bulan puasa atau 2 3 hari nak masuk, mula lah pasaraya-pasaraya besar dan gedung-gedung pakaian buat promosi raya siap gantung ketupat, pasang lagu raya padahal tu baru masuk bulan puasa. Pihak radio dan tv pun turut sama menyertainya dengan memasang lagu2 raya walaupun masa tu baru seminggu berpuasa.

   Aku sebenarnya bukannya apa, aku rasa macam orang kita nie terlalu teruja sangat nak beraya walaupun beberapa hari kita berpuasa. Nie semua pendapat aku jee aku bukan nak kata sambut raya nie x bagus tapi  hormatilah bulan ramadhan nie, puasa x lagi duk sibuk pasa raya... 0k la setakat 2 je lah pandangan liar aku nie.. jumpa lagi.. peaaaacceee yooowww....!!!!
  





No comments:

Post a Comment